Dzisiaj każdy przedsiębiorca powinien znać pewne zasady rządzące psychologią biznesu. Przede wszystkim zaś konieczne jest zrozumienie procesu podejmowania decyzji – i to zarówno od strony klienta, jak i pracowników.
Decyzja – jak ją podjąć?
Każdy z nas doskonale wie, że proces podejmowania decyzji nie jest prosty. Warto jednak poznać mechanizmy nim rządzące – da nam to naprawdę wiele korzyści. Przede wszystkim będziemy od tego momentu wiedzieć, czym kierują się nasi klienci, wybierając ostatecznie naszą usługę. Znajomość mechanizmów rządzących procesem podejmowania decyzji pomoże nam także dostosować swoją ofertę, sposób jej przedstawienia tak, aby zyskać jak najwięcej klientów.
Z drugiej jednak strony podobnymi mechanizmami kierujemy się na co dzień, podejmując decyzje w firmie. Znając zatem proces podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie będziemy mogli robić to w pełni świadomie.
Proces podejmowania decyzji – poszczególne etapy
Na początek warto jednak zastanowić się dobrze, jak prezentują się poszczególne etapy podejmowania decyzji. Otóż bez względu na to, czy chodzi tu o proces podejmowania decyzji zakupu przez klienta czy też proce podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie, są one w zasadzie takie same.
1) rozpoznanie problemu
Tu klient decyduje, że czego potrzebuje, My natomiast w firmie rozpoznajemy pewien kłopot, że np. nie wyrabiamy się z terminami. Warto tu podkreślić, że część takich problemów można wygenerować. Czasem jest to zjawisko korzystne dla nas – np. tłumaczymy ludziom, że naprawdę potrzebują takiej butelki na wodę, w końcu lato idzie. Czasem zaś niestety sami widzimy problemy, których nie ma.
2) poszukiwanie informacji
Na tym etapie klient rozmawia z rodziną, ze znajomymi, przegląda internet w poszukiwaniu informacji o danym produkcje. Tak samo zachowujemy się w firmie – szukamy rozwiązań np. zatrudnimy więcej pracowników, zmniejszymy ilość przyjmowanych zleceń.
3) ocena wariantów
Tu zarówno my jak i klient oceniamy , co będzie dla nas najlepsze.
4) decyzja o zakupie
W tym momencie oczywiście podejmowana jest decyzja.
5) zachowanie po zakupie
Proces podejmowania decyzji zakupu czy proces podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie nie skończył się wraz z poprzednim etapem. Bardzo duże znaczenie ma bowiem to, jak klient czy my będziemy się czuli z daną decyzją.