Umiejętności miękkie – jak je wzmacniać u pracowników?

By pracownik dobrze wykonywał swoją pracę, musi posiadać kompetencje odpowiednie do swojego stanowiska i właściwie je wykorzystywać. Ale sfera umiejętności technicznych to nie wszystko. Tak samo, jeśli nie bardziej, liczą się tak zwane kompetencje miękkie Jak sprawić, by podwładni mogli je rozwijać?

Czym dokładnie są kompetencje miękkie?

Mianem kompetencji miękkich określamy szeroki wachlarz zdolności, umiejętności i zachowań, które mają związek z czymś więcej niż tylko techniczne aspekty pracy. Dlatego właśnie nie tak łatwo jest zdefiniować to wszystko, czego ludzie używają na co dzień w życiu, w relacjach interpersonalnych i w relacji z samym sobą. Jednak popularność, jaką cieszą się szkolenia dla firm z tej szerokiej dziedziny, sugeruje, że umiejętności te nie są tak nieuchwytne, jak się to z pozoru wydaje.

Kompetencji miękkich nie tylko można, ale trzeba się uczyć! Łatwo jest dostrzec, jak negatywna w skutkach może być sytuacja, gdy dany pracownik ma braki w tego typu kompetencjach. Przykładowe kompetencje miękkie to na przykład kreatywność, zdolność do pracy w zespole, pozytywne nastawienie, wewnątrzsterowność, odporność na stres czy samoorganizacja pracy.

Umiejętności miękkie – szkolenia to dobra droga!

Bez tych cennych umiejętności budowa dużej, dynamicznej organizacji nie byłaby możliwa. Pracownicy po prostu nie mogliby ze sobą współpracować i realizować projektów zgodnie ze wskazaniami, nawet przy wysokim wykształceniu czy doświadczeniu w danej dziedzinie.

Ale choć kompetencje miękkie nabywamy naturalnie na każdych etapach życia, nie oznacza to że nie można ich także świadomie budować. Współcześnie dostępne są już wysokiej klasy Szkolenia dla firm, skupiające się na tej sferze umiejętności. To niekwestionowalna inwestycja w efektywność swoich pracowników, ale także w ich zadowolenie z pracy i życie osobiste.

Kompetencje, bez których rozwój nie jest możliwy

Medialny dialog wokół kompetencji miękkich nie tylko puste słowa. Tego rodzaju umiejętności, ćwiczone w osobistym zakresie czy poprzez szkolenia dla firm niejako budują charakter danej osoby. Nie można ich zatem nie doceniać.

Pracownik, który nie wykazuje się umiejętnością radzenia sobie ze stresem, nie poradzi sobie w trudnych sytuacjach. Zespół nie potrafiący się komunikować będzie firmę kosztował dużo straconych pieniędzy. Umiejętności miękkie to także chęć do przyjmowania krytyki i produktywnego jej przetwarzania, a bez tego niemożliwe jest uczenie się na własnych błędach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *